And the road goes on - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Stefan Bremer - WaarBenJij.nu And the road goes on - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Stefan Bremer - WaarBenJij.nu

And the road goes on

Blijf op de hoogte en volg Stefan

19 December 2017 | Australië, Adelaide

Riders on the storm

Vertrokken van Broome naar Derby om vervolgens de Gibb River Road (offroad) naar Napier Downs.
Vanwege de wet season zijn vele bezichtigingen gesloten op deze route. Se beslissing gemaakt om de Gibb River Road te verlaten. Laag seizoen en de hoge temperaturen. Dus dan komen er weinig toeristen.
Vanaf Napier Downs doorgestoken naar Fitzroy Crossing om daarvandaan verder te reiden over de Great Northern Road.

Ter hoogte van Halls Creek stukje naar het zuiden gereden naar Wolfe Creek Meteorite Crater. Zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om een meteoriet. Niet om een meteoor. Het verschil tussen die 2 is als de meteoor wel of niet de aarde raakt. Mocht de meteoriet de aarde raken dan heet een meteoriet. Mocht de meteoor compleet verbranden in de dampkring dan blijft de
naam hetzelfde. Logisch toch?...
De rit eraantoe was was 2 uur rijden op dirt road voor 115 km.
De meteoor had een beste omvangrijke inslag gemaakt, bijna 400.000 jaar geleden.
Om de een rondje te maken rond de krater ben je al snel een uur verder. De diepte is nu 30 meter diep, terwijl de oorspronkelijke diepte 50 meter diep was. Stof en regen heeft nagenoeg over de jaren heen 20 meter opgehoopt.

Terug gereden naar Halls Creek, de Duncan Road gepakt om naar Palm Springs te gaan. Hier overnacht. Volop zweten en voldoende vliegen. Palm Springs staat bekend om zijn kleine rivieren die nu door de hoge temperaturen flink opgedroogd. Gelukkig waren er nog plekken waar de rivier nog stroomde en dus lekker zwemmen om af te koelen. De nachten worden steeds warmer en dus slaap ik ook steeds slechter.

Punnulurru nationalpark bezocht. De lucht hier is kurkdroog en dat was ook te zien aan de opgedroogde rivieren en gorgs. Menig kilometer gelopen. Chaterine gorge was echt heel mooi. Weinig tot geen regen.
Op de terugreis naar de highway kregen een enorme regenbui. Die zorgde meteen ervoor dat de rivieren weer volliepen. En dat maakte de rit een stuk spannender. Met de auto dwars door het water gereden. De jeep ziet er nu erg smerig uit.

Op de weg naar onze overnachting bij een roadhouse (Doon Doon) was er een bushfire. De droogte maakt alles zo gemakkelijk brandbaar. Op de camping zagen we in de verte de bushfire en aan de andere kant een opkomende regenachtige storm. Gelukkig heeft de regen midden in de nacht de bushfire uitgeblust.

Vandaag ben ik precies 2 maanden weg uit Nederland. Raar dat de tijd hier soms stil staat en soms ook zo snel gaat.

Bij camping Argyle overnachten we. Prachtige locatie met een zwembad die uitkijkt over Lake Argyle.
Bij de camping hebben we een boottocht geboekt die het geld super waard was. 3,5 uur op het water gezeten. We waren op een gezin na, de enigen op de boot.
Borreltje en hapje erbij en heerlijk zwemmen tussen de zoetwater krokodillen. Die bijten niet volgends el capitano.
We deden dit in een kunstmatige meer van 72 km in de lengte en 54km in de breedte.
Op de terugreis mochten we genieten van de zonsondergang.
Dit was toch wel even een moeilijk momentje voor mij.
Dit mooie moment wilde ik dit zo graag delen met mijn familie en vrienden.

We zijn 300 km doorgereden naar Katherine. Hier kan je 2 wegen op. Naar het noorden naar Darwin of naar het zuiden naar Alice Springs.
Onze weg brengt ons naar Darwin.
Nitmiluk nationpark overnacht op een camping. Altijd heerlijk als er een zwembad aanwezig is. In de nacht weer veel geregend wat betekend dat de onze hike van vandaag een stukje moeilijker wordt.
En dat was het ook. We moesten bij sommige stukken door het water. Sommige van ons zijn niet zo snel en vinden op slippers lopen comfortabeler dan wandelschoenen...
Ons groepje splitste al snel op.
De langzame mensen bleven wat langer op de hike.
Bij terugkomst op onze camping plek hebben we lang gewacht tot ons groepje weer compleet was. En dat duurde en duurde. We begonnen ons zorgen te maken en gingen naar de camping receptie om te melden dat onze reisgenoten nog niet terug waren. Direct werden er rangers ingezet en moesten we een omschrijving maken van de "vermiste" personen.
Gelukkig bleken de vermiste personen gewon langzaam te zijn en met een omweg naar onze camping plek te zijn gelopen.

Kakadu Nationalpark aangedaan.
Dit park is 22.000 hectare groot!
Dit is een populaire park waar veel backpackers maar ook locals naar toe gaan.
De eerste nacht weer in een gratis afgelegen offroad campingachtig plekje overnacht.
We gingen er vroeg uit omdat we om half 6 in de ochtend een tour gingen maken op het water.
De tour was op een moeras die door de wet season flink kan stijgen. 3 meter ongeveer in een normale wetseason. 7 meter in een uitzonderlijke wetseason.
Nu was voor ons het reservaat al flink gestegen door de afgelopen regenbuien.
Vele krokodillen zijn hier aanwezig en ook menige vogelsoorten. Heerlijk 3 uur op het water vertoefd. Deed we weer aan thuis denken. In de zomer rondje Enkhuizen doen of naar Medemblik toe varen.
Na de tour kregen we een gratis ontbijt.
En als goedkope Nederlander maken we hier graag gebruik van.
Aan het einde van de middag op zoek naar een gratis plekje om te overnachten. Halverwege kregen we een enorme regenbui en flink wat windstoten. Mijn auto schijnt niet zo waterdicht te zijn. Deur van de bestuurder lekt enorm tijdens hevige regenbui.
Tijdens het rijden (20km en 2m zicht) moest ik met 1 hand aan het stuur en 1 hand aan de deurhendel om de deur dicht te houden, rijden door de regen.
We zijn doorgereden naar een camping die nagenoeg bijna leeg was.
We hadden bijna een privé camping voor onszelf.

Na onze regenachtige avontuur in de nacht zijn we doorgereden naar Darwin.
Hostel geboekt voor anderhalve week. Gelukkig hier met kwaliteit internet. Veel nieuwe mensen leren kennen en veel te horen gekregen over de weg naar Alice Springs.
Mijn auto door een mechanic laten controleren en repareren. Olie vervangen, achterlicht gerepareerd en motor helemaal schoongemaakt.

Buiten Darwin is er een verlaten steengroeve waarin regenwater is gevallen. En hier kan je van de kliffen af springen en heerlijk vertoeven in het water. Meerdere keren de steengroeve bezocht.

We zijn op het verkeerde moment in Darwin gearriveerd. Door de wet season loopt het leeg van de toeristen en backpackers maar loopt het vol met de aboriginals communities die normaliter in de national parks wonen, maar door de regen en storm gaan ze de grote steden in
Heel lastig om nieuwe reisgenoten te vinden.
Maar ik heb geluk. 2 nieuwe reisgenoten.
Scheelt weer in de kosten.
Op naar Alice Springs!

Op de weg naar Katherine ging de airco stuk. Heel goed als je al richting het midden van Australië gaat waar het ongeveer 40 graden is! Gelukkig is er weinig te zien op de weg naar het hart van Australië. Dus alle ramen open en flink doorrijden.
Alice Springs is wat de verhalen al deden vermoeden... bagger. Niet op de toerisme ingespeeld in ieder geval. Ook hier loopt het leeg van de backpackers omdat het te warm is.
Mijn reisgenoten hebben een relocation gedaan. Dat betekend dat een huurauto van A naar B moet. Je krijgt een aantal dagen de tijd om dat te volbrengen. Is op de korte termijn goedkoop. In zo een huurauto / mini van zit alles erin om te kamperen.
Ik mag weer op zoek gaan naar nieuwe reisgenoten die al best schaars zijn hier.

Rare snuiter gevonden die mee rijd naar Adelaide. Gelukkig betaald ie mee aan de benzine, want sociaal zijn komt niet in zijn woordenboek voor.

Langs Kings Canyon geweest waar we 4 uur doorheen gelopen zijn. Goed om even wat bij te kleuren.
Doorgereden naar het wereld beroemde Ayers Rock. Stukje rots wat in de middle of nowhere te vinden is.
Doordat mijn reisgenoot geen rijbewijs heeft mag ik alles rijden.

De route heeft weinig te bieden en is zeer saai. Flink wat muziek afspelen en vooral doorrijden.
Tijdens het rijden kreeg ik een klapband. Ook weer in de middle of nowhere.
Gelukkig heb ik al ervaring met banden verwisselen. In de zinderende zon.
Bij Cooper Pady even gekeken. Hier vindt je de opalenmijnen. Er zijn ondergrondse winkels, hotels en zelfs een kerk.
Tevens is er ook een film ornament te vinden van Star Wars. Deze is achtergelaten na het schieten van de film.

En eindelijk in adelaide aangekomen waar de temperatuur rond 25 graden is. Zijn we al jaloers?

Als je adelaide inrijdt vanuit het noorden is het eerste half uur alleen maar industrie. De binnenstad daarin tegen weer heel mooi.

Ik ga nu echt flink wat sollicitaties de deur uit sturen.
Met wat hulp vanuit Nederland heb ik een Engelse CV opgezet. Lekker warm.

Dikke doei de mazZel

Cooper Pady
Adelaide

• 19 December 2017 - 02:12

Jolanda De Boer:

Wat geweldig allemaal....zoveel zien en doen...veel succes met solliciteren

• 19 December 2017 - 19:03

Gerda:

hoi lieverd , dank je wel voor je mooie verhalen en belevenissen , doet ons goed dat je zo aan het genieten bent .... en toch af en toe een momentje heb van ...home sweet home .
    dikke kus van ons..... doei

• 24 December 2017 - 15:48

Opa En Oma ( Rein / Tini):

Hallo Stefan,
    Het is enorm leuk om al je belevenissen door te worstelen, het is of we er zelf bij zijn.
    Je hebt wel een verborgen schrijvers talent in je zitten zo als je alles weet weer te geven. Vandaag is het hier zondag voor de kerst en het is miezerig en ongezellig weer. De winkels zijn bijna allemaal open, ze willen allemaal hun graantje mee pikken. Op het nieuws is te horen dat ze over al record omzetten hebben
    gedraaid. Ook de restaurants zijn allemaal vol geboekt. Dus als je hier nog zou zijn had je ook niet veel vrij gehad. Dan kan je beter in de warmte zitten, zelfs baardloos,( het staat je goed hoor) want aan die warmte ben je nu toch wel een beetje gewend dachten wij zo maar.
    Je bent ook al aardig Australië aan het verkennen geweest. Eerst naar het noorden toen weer zuid daarna weer noord maar nu toch echt naar het zuiden. Het zal dan ook wel wat koeler worden dacht ik zo maar.
    Hier gaan we morgen naar de gebruikelijke Kerst brunch bij v.d. Valk, je zal je oesters wel missen denk ik.
    Voor ons is er niet veel eer aan te behalen. Te dorps denk ik.
    Wij hopen dat je niet te veel onkosten aan je 4weel drive hebt op gelopen, want net als van de Gamma
    "je ken niet zonder". Ook zijn we erg benieuwds naar je baantje wat je hebt op gepikt, het zal wel in de horeca liggen . Veel succes in ieder geval daar bij.

Ook de hartelijke groeten van ons beiden, wij denken niet iedere dag aan jou, zou je wel willen, maar we missen je toch.

Groetjes en mazzel tof.
    Opa en Oma.